10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly

10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly. Kita sudah sedia maklum, SEO memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan kedudukan entri kita di Search Engine Result Page (SERP). Tanpa mengetahui SEO seperti berjalan tanpa arah mana nak dituju. Matlamat yang di tuju tidak dapat tercapai ke destinasinya.



10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly
chkme.com - Cara Check SEO Blog


10 Cara Agar Blogspot Top SEO Friendly



Usah berlengah-lengah lagi, teruskan kepada 10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly. Sesiapa yang ingin berjaya berada di kedudukan terbaik di Search Engine Result Page (SERP) bolehlah ikuti langkah-langkah tersebut.


  • 1. Keyword Density - Adalah kekerapan sesuatu kata kunci dalam sesebuah blog atau peratusannya tidak melebihi 5% daripada keseluruhan jumlah perkataan. Cari keyword yang membuat pembaca suka dengan artikel yang kita tulis. Formulanya adalah seperti berikut:

          Jumlah Keyword  ( 10 )
          Jumlah Keseluruhan Perkataan  ( 1000 )
          = Keyword 10%

  • 2. Entri Berkualiti - Berkualiti ini bermaksud artikel yang kita tulis itu mengikuti format entri, yakni meliputi ejaan, kata kunci, struktur kata, susunan perkataan, jumlah perkataan, perenggang, tajuk entri, isi kandungan entri, jenis huruf ( Bold, Italic, Normal) dan sebagainya.

  • 3. Backlink - Kalau sebut pasal backlink, ramai yang mengidamkannya. Boleh dikatakan semua mahu backlink yang banyak. Lagi banyak jumlah backlink lagi cepat entri itu diindex oleh Googlebot. Semakin lama blog anda aktif lagi banyaklah backlink yang dapat.

  • 4. Sitemap - Menggunakan sitemap yang mesra SEO dan disayangi Google. Bagaimana caranya nak bagi sitemap mesra SEO?  Nah bolehlah gunakan code ini sebagai sitemap anda.



CARANYA: Buat satu page baru di blog anda. Klik "New Page", kemudian klik "HTML" dan copy & paste code di bawah di new page anda.


<span style="font-family: Georgia, Times New Roman, serif;"><a href="URL BLOG ANDA" target="_blank">ISI KEYWORD ANDA,</a></span>
<style>
    #toc{width:99%;margin:5px auto;border:1px solid #2D96DF; -webkit-box-shadow:4px 4px 8px 2px rgbaundefined0,0,0, 0.2); -moz-box-shadow:4px 4px 8px 2px rgbaundefined0,0,0, 0.2); box-shadow:4px 4px 8px 2px rgbaundefined0,0,0, 0.2);} .labl{color:#FF5F00;font-weight:bold;margin:0 -5px;padding:1px 0 2px 11px; background:-moz-linear-gradientundefinedright,#C2EAFE 0%,#055A85 40%); background:-webkit-gradientundefinedlinear,left 10,right 80,color-stopundefined0.20,#055A85),color-stopundefined1,#C2EAFE)); border:1px solid #2D96DF;border-radius:4px;-moz-border-radius:4px; -webkit-border-radius:4px;box-shadow:3px 3px 1px #bbb; -moz-box-shadow:3px 3px 1px #bbb;-webkit-box-shadow:3px 3px 1px #bbb;display:block;} .labl a{color:#6E6E6E;} .labl:first-letter{text-transform:uppercase;} .new{color:#FF5F00;font-weight:bold;font-style:italic;} .postname{font-weight:normal;background:-moz-linear-gradientundefinedright,#C2EAFE 0%,#fff 40%); background:-webkit-gradientundefinedlinear,left 80,right 10,color-stopundefined0.60,#fff),color-stopundefined1,#C2EAFE));} .postname li{border-bottom: #ddd 1px dotted;margin-right:5px} #sidebar-wrapper, #midsidebar-wrapper, .gapad2, .blog-pager, .post-header-line-1, .post-footer , #rsidebar-wrapper ,.rolapa,.post h2{ display:none !important;} #main-wrapper { width:98%!important;} .post { width:98%!important; }
    </style>
<div id="toc">
<script src="http://bloggerprofessionals.googlecode.com/files/MyTOC.js" type="text/javascript"></script> <script src="http://www.bloganda.com/feeds/posts/default?max-results=9999&amp;alt=json-in-script&amp;callback=loadtoc"> </script></div>
<div style="clear: both;">
</div>
<div class="rolapa">
</div>
<center>
<script>function numposts(json) { document.write('This blog has ' + json.feed.openSearch$totalResults.$t + ' posts'); }function numcomments(json) { document.write(' and ' + json.feed.openSearch$totalResults.$t + ' Comments');}</script><script src="http://www.bloganda.com/feeds/posts/default?alt=json-in-script&amp;callback=numposts"></script><script src="http://www.bloganda.com/feeds/comments/default?alt=json-in-script&amp;callback=numcomments"></script></center>

NOTA: Tukar warna merah dengan maklumat berkaitan blog anda. 



  • 5. Template - Pasang template SEO friendly dan responsif, yakni mesra mobile (mobile friendly). Banyak template yang SEO friendly yang boleh didapati secara percuma di internet. Contohnya boleh lihat blog ini dan blogger rakan-rakan lain.


  • 6. Pasang Meta Tag Pada Template - Ramai yang sudah pasang meta tag seperi header tag HTML, keyword, description di template mereka dan ia cepat diindex oleh Googlebot. Lihat foto di atas, 2 minit sudah berada di google Search Engine Rank Page  (SERP).


  • 7. Kerap Update Entri Terkini - Kita disarankan untuk kerap update entri terbaru dan sambil itu jangan lupa pada entri yang lama agar google dapat kesan bahawa blog kita sentiasa aktif dan tidak bersarang.


10 cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly
Check Loading Blog

  • 8. Loading Laju - Google sangat suka kepada blog yang loadingnya sangat cepat, begitu juga pembaca atau pengunjung yang datang untuk membaca artikel yang kita tuliskan. Jika lambat sudah pasti mereka akan terus pergi dan ini membuat blog kita jadi tinggi "bounce rate" . Ia tidak baik untuk blog kita.

  • 9. Jumlah Keseluruhan Perkataan - ha...ha.... ramai yang tidak mengambil berat terhaday jumlah perkataan yang ditulis. Sebenarnya jumlah yang paling minimun adalah 500 perkataan. Jika lebih ia lebih baik. Ini bagi menunjukkan entri kita dibuat dengan bersungguh-sungguh, bukan secara membabi-buta.

  • 10. Keyword Atau Kata Kunci - Ini juga sangat penting untuk menentukan kualiti sesebuah artikel. Penggunaan keyword (kata kunci) yang betul akan membuatkan artikel anda cepat berada di kedudukan tertinggi ( Top 1) di SERP. Untuk mengetahui kehebatan keyword, anda disarankan menyertai contest SEO dan keyword inilah memainkan peranannya.

Inilah 10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly. Bolehkah cuba praktikkannya agar ianya cepat diindex oleh Google dan mendapat tempat di SERP nanti. Ini juga dapat memberikan blog anda lebih TOP SEO Friendly.

P/S - Jika tidak keberatan bolehlah menguji tahap SEO blog anda dengan menyertai kontest SEO anjuran Blogger Malaysia dengan menggunakan kata kunci "Telekung Reehans Pilihan Muslim". Ia bermula pada 15 Ogos 2015 dan berakhir pada 15 September 2015. Ia berlangsung selama sebulan.

Semoga berjaya dengan teknik SEO anda setelah membaca artikel ini. Sekian, terima kasih......!


Kongsikan Artikel Ini :
+
Sebelumnya
« Post Sebelumnya
Seterusnya
Post Seterusnya »
11 Komentar untuk "10 Cara Agar Blog Anda Top SEO Friendly"

saya percaya tips ini ..kerana tuan sensasi sudah pakar bab seo

Mrhanafi pun apa kurangnya.... kehebatan dalam contest seo memang diakui hebat. Sama-sama kita berkongsi idea dan pendapat supaya blog kita lebih seo lagi.

SEO aduh berat saya pelajarinya blog yang penting bisa nulis saja meluapkan perasaan

terima kasih atas cara cara yg berguna ini..

saya x berapa faham..yg bab code tu,.camna ea??plz reply..anniesyah.mm@gmail.com

Thanks for the tips...kena konsisten amalkan untuk nampak hasil yang cepat :)

Terima kasih azimah mohd zainuddin sudi berkunjung ke blog saya ini. Semoga dapat manfaat di atas perkongsian saya ini.

SEO memang sukar jugak untuk dipraktikkan tetapi jika selalu update, Insya Allah entri kita bisa berada di page pertama....Mas.

Sama-sama Oneyani Deankayree.... semoga dapat banyak manfaat dan bolehlah cuba lakukan tip yang saya berikan.

Saya sekadar mempraktikkan apa yang saya baca di blog-blog dari Indonesia yang memang pakar SEO.

Satu perkongsian yang bagus. Terima kasih. Semoga ilmu ini dapat memberi manfaat kepada semua. Tahniah.

 
|Template ByKunci Dunia | Design By sensasi2020
Back To Top