Cara Mudah Buat Blog Mesra SEO

Cara Mudah buat Blog Mesra SEO. Pasti ramai blogger terutama blogger baru ingin membuat blog yang mesra SEO. Ia sudah pasti akan disayangi oleh Google. Namun bukan semua blog yang kita buat mesra SEO. Jika pemilihan template yang tidak sesuai, sudah pasti sedikit sebanyak menjejaskan kuasa SEO yang ada pada blog. Di sini saya kongsikan beberapa tip agar blog kita mesra SEO.


Cara buat blog mesra seo, istilah berkaitan blog dan seo, tip seo, asas seo
Blog Mesra SEO


Buat Blog Mesra SEO


Bagaimana nak buat blog mesra SEO? Sebelum itu kita perlu faham apa itu SEO? SEO adalah Search Engine Optimization. Selepas itu kita kena tahu serba sedikit istilah berkaitan dengan blog SEO agar ianya mudah difahami bila dihuraikan secara detail nanti. 

Kalau kita dapat menguasai asas-asas SEO ianya sangat penting untuk menarik lebih ramai pembaca ke blog. Semakin ramai pembaca yang tertarik dengan blog kita, semakin memberi kesan yang baik terhadap blog kita.

Jumlah pengunjung yang semakin bertambah setiap hari, ini menunjukkan bahawa segala apa yang cuba disampaikan banyak memberi manfaat kepada pengunjung. 

Marilah kita praktikkan tip di bawah agar entri kita berada di page satu di enjin pencarian terutama Google.
  • Asas SEO - Perkara asas yang boleh kita lakukan dngan mengubah suai template terutamanya edit coding di template dengan memasukan tag header/tajuk blog, Description, keyword, rating dan sebagainya. Boleh cari di internet bagaimana cara untuk melakukannya.
  • Keyword Density - Keyword density adalah peratusan kepadatan sesuatu keyword dalam satu halaman/entri blog berbanding dengan keseluruhan jumlah perkataan dalam sesuatu blog yang kita terbitkan. Sekurang-kurangnya artikel yang ditulis panjangnya tidak kurang daripada 500 patah perkataan.
  • Entri Berkualiti - Menulis entri yang berkualiti adalah perkara asas yang harus dikuasai oleh setiap blogger. Entri yang berkualiti akan diutamakan oleh engin carian. Dinasihatkan agar tidak copy dan paste artikel orang lain bulat-bulat.
  • Tag Header - Tag header di sini bermaksud keyword yang kita tempatkan di perenggang pertama, pertengahan dan terakhir. Ini juga engin carian suka terhadap entri/artikel tersebut.
  • Buat Sitemaps - Untuk mendapatkan sesuatu yang bernilai dengan blog kita, kita harus membuat sitemap di blog kita. Sitemap yang ada memberi banyak kelebihan kepada blog kita.
  • Theme Blog - Memilih template yang sesuai sangat penting. Kita digalakkan menggunakan template yang bersifat responsif kerana dengan reka bentuk sebegini akan mudah diakses di smartphone.

Hanya pratikkan tip ini dengan sebaiknya. Kalau hendak dikira, memang banyak lagi tip yang ada. Cuma saya kongsikan di sini Semoga apa yang telah disampaikan ini dapat memberi banyak manfaat kepada diri sendiri dan juga pembaca lain yang ingin sangat cara mudah buat blog mesra SEO. Saya doakan untuk kejayaan anda. Insya Allah.... boleh berjaya. 
Kongsikan Artikel Ini :
+
Sebelumnya
« Post Sebelumnya
Seterusnya
Post Seterusnya »
18 Komentar untuk "Cara Mudah Buat Blog Mesra SEO"

Assalammualaikum...

thanks tip2 nie... bagus2 boleh praktikkan nie...

mselim3

psl: terima kasih sudi berkongsi ilmu..

Sama-sama semoga tuan dapat banyak manfaatnya.

Tips yang sangat baik, elok dipraktikkan untuk dapatkan trafik dari enjin carian. Enjin carian tidak melihat kehenseman dan jelitanya empunya blog tapi kualiti penulisan.

Terima kasi Tuan Hasrul Hassan sudi berkunjung ke blog saya yang tidak seberapa ini. Saya amat berminat cara tuan kongsi info di blog tuan. Segala nasihat tuan akan saya cyba praktikkan sebaik mungkin.

tip yang amat menarik dan berguna untuk blogger baru macam saya..

Kalau dah suka baca sampai habis dan cuba praktikkan di blog Cik Aishah Ahmad. TQ... Cik Aishah Ahmad.

Saya rasa En Hanafi Abdullah lebih hebat daripada saya. he..he...

Ye, dah pratikkan dan alhamdulillah, mmg menjadi. AA funa mana2 ygbbole apply utk wp je.terima kasih my friend

Tip-tip yang terbaik boleh kita praktikkan. Sesuai sangat utk mantapkan SEO blog kita. Perkongsian yg sungguh menarik sekali.

terima kasih atas perkongsiann.. mmg mudah jika mndapat tipsnya ;)

Terima kasih bos tips tentang SEO ni. Walaupun selalu amalkan, kadang-kadang akan ada jugak yang terlepas pandang. Kena sentiasa diingatkan.

secara teori mungkin betul tetapi secara praktikal macam tak betul je..he.he..

Tips yang bagus dan bermanfaat buat saye yang pemula..

Salam kenal dari Sonny Ogawa

Based on my personal experience and practice, I would like to share my knowledge and practical results that how you can get top ranks on Google search results for your website. Please check my blog for details http://www.klfreelancedesigner.com/web-designer-blog-malaysia/how-to-get-top-ranks-on-google-using-seo/

Thank you Aniza, You have make it very easy for me to setup my website SEO. I am Freelance Web Designer and will try to follow your tips to improve my website backlink.

Web Design KL specialise in website design, e-commerce solutions, digital marketing, branding strategy and much more. We strongly believe that having a high-quality website doesn't necessarily need to cost a huge sum of money. Hence, we are a group of professionals that came together with a goal in mind: to deliver excellent web designs that provide value to our customers that range from startups to enterprises and large organisations.

 
|Template ByKunci Dunia | Design By sensasi2020
Back To Top